بازدید 1892

شناسایی گلوگاه‌های بروز ریسک عملیاتی در"ایران زمین" 

امروزه ریسک‌های عملیاتی در مؤسسه‌های مالی از اهمیت فراوانی برخوردار است. برهمین اساس "بانک ایران زمین" با هدف شناسایی گلوگاه‌های بروز ریسک عملیاتی، از سامانه مدیریت ریسک عملیاتی این بانک رونمایی کرد.
کد خبر: ۱۱۸۳۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰ 15 July 2023

به گزارش خبرنگار «تابناک» امروزه ریسک‌های عملیاتی در مؤسسه‌های مالی از اهمیت فراوانی برخوردار است. این امر بـه دلایل مختلفی نظیر پدیده بانکداری الکترونیک به وجود آمده است؛ بنابراین ریسک عملیاتی و شیوه‌های مدیریت آن، یکی از مباحث قابل توجه در صنعت بانکداری محسوب می‌شود، که تاثیرات بالقوه‌ای بر عملکرد بانک‌ها و موسسات مالی دارد. یکی از گام‌های اصلی مدیریت ریسک عملیاتی، اندازه گیری آن با هدف اندازه گیری سرمایه مورد نیاز این ریسک است که با توجه به حرکت بانک‌های کشور به سمت رعایت قوانین و استاندارد‌های کمیته بال دو، اندازه گیری سرمایه مورد نیاز برای ریسک عملیاتی جهت مواجهه با بحران‌ها و همچنین اعمال آن در نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. برای اندازه گیری ریسک عملیاتی و در نتیجه محاسبه سرمایه مورد نیاز، سه رویکرد شاخص «پایه»، «استاندارد شده» و «پیشرفته»، وجود دارد که دو رویکرد پایه و استاندارد نسبت به رویکرد پیشرفته به اطلاعات کمتری نیاز دارند؛ در صورتیکه در رویکرد پیشرفته نیاز به بانک اطلاعاتی وسیعی از داده‌های مربوط به زیان است.
براساس این گزارش ریسک عملیاتی ازجمله مهمترین ریسک‌های شناخته شده در عرصه فعالیت‌های بانکی است. گسترش بازار‌های مالی، ظهور تکنولوژی‌های نو و جهانی شدن مؤسسات مالی بر اهمیت این ریسک افزوده است. مدیران بانک‌ها و مؤسسات مالی به منظور کنترل و کمینه کردن ریسک عملیاتی باید ضمن درنظر گرفتن عوامل مؤثر بر این نوع ریسک، سیاست‌ها و رویه‌های کنترلی مناسبی اتخاذ کرده و در دوره‌های زمانی مشخص آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند.
برهمین اساس"بانک ایران زمین" به عنوان یکی از بانک‌های پیشرو در عرصه مدیریت ریسک عملیاتی در کشور، با راه اندازی این سامانه توانست شناسایی عوامل بروز ریسک و ایجاد پایگاه زیان داده را تسهیل کند.
سامانه مدیریت ریسک عملیاتی بانک ایران زمین ضمن ایجاد تعامل و ارتباط بین واحد‌های مختلف این بانک، امکان سنجش ریسک عملیاتی مترتب بر تمام فعالیت‌های عملیاتی بانک را فراهم کرده است.
این سامانه علاوه بر جمع‌آوری اطلاعات مرتبط با زیان در هر شعبه، امکان ثبت رویداد‌های زیان را برای کاربر فراهم کرده و عاملی کلیدی برای تصمیم‌گیری‌های اثربخش خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار